Mnohé firmy dělají audit výrobku tak, aby vyhověli požadavkům a potřebám auditorů. Mnohé firmy dělají audit výrobku podle metodiky popsané ve VDA 5.
Není důležité, jak audit výrobku děláte, ale proč ho děláte!
Cíle auditu výrobku
- Změřit dosaženou úroveň jakosti výrobku
- očima mimořádně přísného zákazníka,
- zkontrolovat i nekritické znaky a nekritické vady
- vyjádřit jedním číslem,
- určit nejslabší místa výrobku.
- Kvalitativní porovnání s konkurencí,
- celkové,
- naše přednosti a slabiny.
- Plánování kvality výrobku,
- jaké úrovně kvality našich výrobků musíme dosáhnout, abychom odolali tlaku konkurence?
- Motivace pracovníků ke kvalitě,
- nejlepší kvalitativní prémiový ukazatel!
- jestliže plníme strategické cíle, naše budoucnost je růžová a máme právo rozdělovat si prémie,
- jestliže neplníme strategické cíle, naše budoucnost je ohrožena a nemáme právo rozdělovat si prémie!
- Superkontrola
- je-li kritický znak mimo tolerance nebo kritická vada → selhaly kontrolní mechanismy → musíme okamžitě zastavit výrobu a všechny výrobky přetřídit!
Při auditu výrobku prověřujeme hotové, zabalené výrobky, připravené k expedici k zákazníkům. Očima mimořádně přísného zákazníka posoudíme dosaženou úroveň jakosti výrobku. Kontroly hlídají pouze kritické znaky a kritické vady. Audit výrobku je mimořádná příležitost posoudit i ty parametry, které se při kontrole nehlídají.
Metodika auditu výrobku se liší od auditu systému jakosti:
Nevypisujeme žádné zápisy o neshodách. Pracovníci nemusí písemně navrhovat a realizovat opatření k nápravě atd. Pracovníci se přirozeně snaží získat prémie za kvalitu. Proto je zajímá, kolik získali bodů. Jestliže počet bodů ohrožuje vyplacení prémií za kvalitu, potom se přirozeně zajímají o to, na kterých položkách ztratili většinu bodů.