Kvalita výrobku = kritické znaky + kritické vady
Kvalita ničeho není tak jednoduchá, aby stačilo na výrobku zkontrolovat pouze jediný parametr.
Na žádném výrobku nelze kontrolovat všechno.
- Určete možné měřitelné parametry výrobku. (Všechny kóty na výkrese lze kontrolovat.) Můžeme pravidelně kontrolovat všechny možné měřitelné parametry výrobku? Na to nemáme ani čas, ani peníze. Z možných měřitelných parametrů vybereme ty NEJ. Výběr provedeme ve dvou fázích:
1. fáze: musíme některé parametry kontrolovat ze zákona?
2. fáze: které parametry jsou nejdůležitější pro zákazníky?
Nástrojem kvality, který pomáhá určit kritické znaky, je QFD. - Určete možné vady výrobku. Vady se kontrolují srovnáváním – výsledkem kontroly je ano/ne. Vady umístíme do tabulky Význam / Výskyt. Až bude tabulka plná, uřízněte z ní úhlopříčku tak, aby vám nad ní zbyl rozumný počet vad – tyto označíme jako kritické vady.
Nástrojem kvality, který pomáhá určit kritické vady, je dvourozměrná analýza vad.
Kvalita výrobku = kritické znaky + kritické vady.
Nekontrolujte kraviny! Kontrolujte pouze kritické znaky a kritické vady!
Z možných kontrolních položek vyberte ty NEJ – které si zaslouží pravidelnou kontrolu! Kritériem výběru není výroba, ale zákazníci
Kritické znaky:
- zákazníci někdy určí, často s chybami,
- určují se pro zakázku. Ty znaky, které jsou na jedné zakázce kritické, nemusí být kritické na jiné zakázce.
Kritické vady:
- většina zákazníků chybně ignoruje vady,
- většina zákazníků má nesmyslné požadavky na vady. Za vady nelze dát záruky 0!